Preview

Neophilology

Advanced search

LINGUISTIC WORLDVIEW REPRESENTATION IN THE ETHNOLINGUISTIC TEXTS (on materials of Tambov Region)

https://doi.org/10.20310/2587-6953-2018-4-16-20-25

Abstract

We consider objective and conceptual representation sides of linguistic worldview in the ethnolinguistic texts. Language as the main channel of information transmission, as an informative sign equivalent of being, is intended primarily to transfer the meanings of culture, to describe its space. Verbalization of the cultural phenomena essence is inseparable from attempts to build a linguistic worldview, which comes from the ontological, so called “general” worldview. Language worldview accumulates spiritual and material components of a culture and is most clearly manifested in ethnolinguistic texts, the so called “cultural texts” - about rites, ritual acts, rituals, calendar holidays, etc. Rite, ritual, calendar holiday is a kind of action, the embodiment of the spiritual basis of existence is a sacred action of men on earth to translate spiritual ideas. On the example of the prayer for rain recorded by us in the Tambov Region, we analyze the semantic and semiotic components of the ritual text, show the material and spiritual components of the transfer of the meanings of this phenomenon of culture. We describe the action side of the prayer for rain from the lexical and semantic constants of the objective side of the language worldview. The analysis of the spiritual part of this rite is from the conceptual side of the language worldview.

About the Author

Olga Nikolaevna Andreeva
The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Е Линь. Синонимические ряды с заимствованными словами в русском языке // Неофилология. 2018. Т. 4. № 15. С. 17-24. DOI 10.20310/2587-6953-2018-4-15-17-24.

2. Никитина Е.С. Устная народная культура и языковое сознание. М.: Наука, 1993. 189 с.

3. Андреева О.Н. Онтологические и семантические составляющие культурно-языковой картины мира восточных славян (на примере обрядовых комплексов с сакрально-семанти-ческим компонентом «вода») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 6-1 (24). С. 23-26.

4. Булгакова О.А. К вопросу о взаимосвязи языка и культуры // Альманах современной науки и образования. Языкознание и литературоведение в синхронии и диахронии: межвуз. сб. науч. тр.: в 3 ч. / отв. ред. Е.В. Рябцева. Тамбов: Изд-во «Грамота», 2007. Ч. 2. С. 57-59.

5. Пирс Ч. Начала прагматизма: в 2 т. / пер. с англ., предисл. В.В. Кирющенко, М.В. Колопотина. СПб.: Лаб. метафиз. исслед. филос. фак-та СПбГУ; Алетейя, 2000. Т. 1. 352 с.

6. Русский праздник. Праздники и обряды народного земледельческого календаря. Иллюстрированная энциклопедия / авт.-сост. О.Г. Баранова, Т.А. Зимина, Е.Л. Мадлевская, А.Б. Островский, Н.Н. Соснина, В.Г. Холодная. СПб.: Искусство-СПб, 2002. 672 с.

7. Кузнецов С.В. Религиозно-этические взгляды крестьян на землю и труд // Русские / отв. ред. В.А. Александров, И.В. Власова, Н.С. Полищук. М., 1999. С. 189-197.

8. Громыко М.М., Буганов А.В. О воззрениях русского народа. М.: Паломникъ, 2000. 541 с.

9. Андреева О.Н. Обрядовый комплекс как текст в аспекте семиотического анализа (на материалах Тамбовской области) // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Филология. Журналистика. 2013. № 1. С. 5-8.

10. Коринфский А.А. Народная Русь. Круглый год сказаний, поверий, обычаев и пословиц русского народа. Смоленск: Русич, 1995. 656 с.


Review

For citations:


Andreeva O.N. LINGUISTIC WORLDVIEW REPRESENTATION IN THE ETHNOLINGUISTIC TEXTS (on materials of Tambov Region). Neophilology. 2018;4(16):20-25. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/2587-6953-2018-4-16-20-25

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)