Preview

Neophilology

Advanced search

FROM DIABLERIA TO OPERETTA: MUSICAL BUFFO AND METHODS OF NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING IN MYSTERY NOVEL OF M.A. BULGAKOV “THE WHITE GUARD”

Abstract

Theatrical and genre origins of M.A. Bulgakov’s novel “The White Guard” are analysed. They are mystery, diablerie, singspiel, operetta, buffo. The musical score of the text is studied. The stylistic methods of language corruption are described. They are onomatopoeia, cacophony, anagram, paronomasia, syncope, apocope. The frames of cultural klinamens are defined as initiation in death and revival. Religious-spiritual influence of the work on the reader is defined as psychotherapeutic recovery. The symbolic “world outlook” is considered. The references to Tarot sign system are made and to the texts of F. Rabelais and Russian futurists V.V. Mayakovsky, V.V. Khlebnikov, A.E. Kruchenykh). The game abilities of modernist prose are revealed.

About the Author

Vladimir Viktorovich Kolchanov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Дунаев М.М. Вера в горниле сомнений: Православие и русская литература в ХVII-ХХ вв. М.: Изд. Совет Русской православной церкви, 2003.

2. Ужанков А. Коту под хвост // Литературная газета. 2006. № 11-12.

3. Сисикин В. Дионисов мастер // Подъем. 1989. № 3. С. 135-143.

4. Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М.: Эксмо, 2014.

5. Белкин А.А. Скоморохи в русском обществе // Белкин А.А. Русские скоморохи. М.: Наука, 1975. С. 53-109.

6. Асеев Б.Н. Русский драматический театр ХVII-ХVIII вв. М.: Искусство, 1958.

7. Зингшпиль. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/ %D0%97%D0%B8%D0%BD%D0%B3%D1%88%D0%BF%D0%B8%D0%BB%D1%8C (дата обращения: 20.12.2016).

8. Орелович А.А. Оперетта // Большая советская энциклопедия: в 30 т. М.: Сов. энциклопедия, 1970-1978. Т. 18. С. 424-425.

9. Булгаков М.А. Собрание сочинений: в 10 т. М.: Голос, 1995. Т. 4. В дальнейшем текст цитируется по этому изданию.

10. Розенталь Д.Э., Теленкова М.А. Словарь-справочник лингвистических терминов. М.: Просвещение, 1985.

11. Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка: в 4 т. М.: Русский язык, 1989-1991. Т. 1.

12. Богомолов Н.А. «Дыр бул щыл» в контексте эпохи // Богомолов Н.А. Вокруг «Серебряного века»: статьи и материалы. М.: Новое литературное обозрение, 2010. С. 360-378.

13. Колчанов В.В. Между мистерией и буфф: повесть М.А. Булгакова «Роковые яйца» в свете театральных модернистских жанров первой трети ХХ в. // Вестник Тамбовского университета. Серия Филологические науки и культурология. Тамбов, 2016. Вып. 2 (6). С. 53-65.

14. Дон-Аминадо. URL: https://ru.wikipedia.org/ wiki/%D0%94%D0%BE%D0%BD%D0%90%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D0%BE (дата обращения: 20.12.2016).

15. Декоммунизация: враги народа и их преступления. URL: http://argumentua.com/stati/dek-komunizatsiya-vragi-naroda-i-ikh-prestupleniya (дата обращения: 20.12.2016).

16. Яблоков Е.А. Мотивы прозы Михаила Булгакова. М.: РГГУ, 1997.

17. Рабле Ф. Гаргантюа и Пантагрюэль. М.: Правда, 1991.


Review

For citations:


Kolchanov V.V. FROM DIABLERIA TO OPERETTA: MUSICAL BUFFO AND METHODS OF NEURO-LINGUISTIC PROGRAMMING IN MYSTERY NOVEL OF M.A. BULGAKOV “THE WHITE GUARD”. Neophilology. 2017;3(1):41-54. (In Russ.)

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)