Preview

Neophilology

Advanced search

“ZERO-POSITION” AS A MEANS OF AUTHOR`S CONSCIOUSNESS EXPRESSION IN M. UGAROV`S PLAY “MASQUERADE MASQUERADE”

Abstract

The way of author’s consciousness manifestation in contemporary drama is studied. The material is the play “Masquerade Masquerade” by M. Ugarov as a fact of modern literary process. The relevance of the work is about not only low investigation of this literary text, but also about description of the genre remake. The play is considered in the context of changing in the communicative relationship author-text-reader in the structure of a literary text. Based on the analysis of metatextual parts of the play (presents at different text levels: contexture, intertextuality communication, subjective outline), “zero-position” device as sort of deconstruction is described. This device fixing to change the way the author’s presence in the text which is typical for remake genre. Special focus is made on analysis of the structure “the text in the text” which is built on the “heraldic” principle and fixation the M. Ugarov’s personal ethical and aesthetic views. The upshot is that, “zero-position” device defines the poetics of the play and enables to describe the author’s policy of updating the pretext as identification. And a dupliсate as architectonic principle (in the text’s title) summarizes the author’s intentional setting to the game.

About the Author

Natalya Vladimirovna Lesnykh
Voronezh State University
Russian Federation


References

1. Угаров М. «Маскарад Маскарад» // Театр. URL: http://oteatre.info/maskarad-maskarad-mi-haila-ugarova/ (дата обращения: 20.08.2016).

2. Ильин И.П. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М.: Интрада, 1996.

3. Солнцева А. Реформатор на все времена // Театр. 2012. № 8. URL: http://oteatre.info/refor-mator-na-vse-vremena/ (дата обращения: 23.08.2016).

4. Болотян И. «Док» и «Догма»: теория и практика // Театр. 2015. № 19. С. 130-137.

5. Ямпольский М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. М.: РИК «Культура», 1993.

6. Угаров М. Точка неразрешимости: интервью с К. Шавловским // Сеанс. 2006. № 29/30. URL: http://seance.ru/n/29-30/perekryostok-no-vaya-drama/tochka-nerazreshimosti/ (дата обращения: 23.08.2016).

7. Лотман М.Ю. Текст в тексте // Лотман М.Ю. Об искусстве. СПб.: Искусство-СПБ, 2005. С. 423-436.

8. Дубин Б. Классика, после и рядом: социологические очерки о литературе и культуре: сб. статей. М.: Новое литературное обозрение, 2010.

9. Вертикали и горизонтали // Сеанс. URL: http:// seance.ru/blog/stol-novaya-drama/ (дата обращения: 23.08.2016).

10. Угаров М. Документальный театр - между «фикшн» и «нон-фикшн». URL: https://www. youtube.com/watch?v=Xtftnym95EY (дата обращения: 19.08.2016).

11. Угаров М. «Драматурги, как караси, только в чистой воде водятся»: интервью с М. Никитюк URL: http://teatre.com.ua/modern/myxayl_ ugarov_dramaturgy_kak_karasy_tolko_v_chystoj/ (дата обращения: 21.08.2016).

12. Усовская Э.А. Постмодернизм. Мн.: Тетрасистемс, 2006.


Review

For citations:


Lesnykh N.V. “ZERO-POSITION” AS A MEANS OF AUTHOR`S CONSCIOUSNESS EXPRESSION IN M. UGAROV`S PLAY “MASQUERADE MASQUERADE”. Neophilology. 2017;3(1):62-67. (In Russ.)

Views: 4


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)