Preview

Neophilology

Advanced search

SCIENCE FICTION AND NON-SCIENCE FICTION: CREATIVE EXPERIMENTS OF THE ARTISTS OF XIX CENTURY

Abstract

The attention is focused on the history of science fiction of the XIX century. The ground on which the Russian science fiction is based on, parallels between it are drawn mythology and literary fairy-tale are described. Also the connections between unscientific fantasy and certain romantic traditions on base of some most well-known works written in this genre are analyzed. Science fiction performs much more functions than just entertainment or popularization of scientific knowledge. Literary works written in this genre, touch upon fundamental scientific and philosophical problems, help us to weigh up facts of reality, taking into consideration modern picture of the world. Method of fictious assumption, used by the different writers, makes possible viewing the world from a new perspective. In connection with that, the development of science fiction from the XIX century up to nowadays, seems especially interesting and important. The attention is focused on the period, when Russian science fiction was just born, analyzing such well-known literary works as “A Cosmorama” and “Opere del Cavaliere Giambattista Piranesi “by V.F. Odoevsky, “Opal” by I.V. Kireevsky, “Walter Eisenberg” by K.S. Aksakov, which demonstrate the influence of the most typical tendencies of literature in the XIX century.

About the Author

Elena Viktorovna Boroda
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Головачева И.В. О соотношении фантастики и фантастического // Вестник СПбГУ. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2014. Вып. 1. С. 33-42.

2. Ковтун Е.Н. Кросс-культурные коды фантастики: программа межфакультетского курса. Уфа: Ред.-изд. центр Башкир. гос. ун-та, 2013. 12 с.

3. Неелов Е.М. Учебно-методический комплекс по дисциплине «Теория и история русской фантастики». Петрозаводск: ПГУ, 2012. 18 с.

4. Тамарченко Е.Н. Уроки фантастики // Поиск-87: Приключения. Фантастика: Повести, рассказы, критика, библиография. Пермь, 1987. С. 367-397.

5. Фрумкин К.Г. Философия и психология фантастики. М.: УРСС, 2004. 240 с.

6. Волженина Е.В. Феномен массовой культуры в восприятии русских символистов конца XIX - начала XX в.: автореф. дис.. канд. ист. наук. М., 2015. 24 с.

7. Головачева И.В. Размышления о теориях научной фантастики 2000-х гг. // Вестник СПбГУ. Серия 9. Филология. Востоковедение. Журналистика. 2013. Вып. 2. С. 18-27.

8. Гопман В. Золотая пыль. Фантастическое в английском романе: последняя треть XIX - XX в. М.: РГГУ, 2012. 488 с.

9. Прашкевич Г. Красный сфинкс. История русской научной фантастики от В.Ф. Одоевского до Бориса Штерна. Новосибирск: Свиньин и сыновья, 2007. 600 с.

10. Киреевский И.В. Опал // Молекулярное кафе. Антология / сост. Ф. Алымов. М.: Молодая гвардия, 1988.

11. Одоевский В.Ф. Повести и рассказы. М.: Худож. лит., 1989.

12. Фуко М. Что такое автор? // Современная литературная теория. М., 2004. С. 69-92.


Review

For citations:


Boroda E.V. SCIENCE FICTION AND NON-SCIENCE FICTION: CREATIVE EXPERIMENTS OF THE ARTISTS OF XIX CENTURY. Neophilology. 2016;2(4):57-61. (In Russ.)

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)