Preview

Neophilology

Advanced search

FEATURES OF TEACHING CHINESE STUDENTS TO READ IN RUSSIAN

https://doi.org/ 10.20310/2587-6953-2018-4-14-54-59

Abstract

We discuss some features of learning to read in the Russian language for Chinese students. The problem of teaching reading to Chinese students studying Russian is one of the important and insufficiently developed problems of teaching Russian as a foreign language. In order to improve the efficiency of teaching reading, we propose the principles of selection of text material, pre-text and post-text tasks, which are aimed at the formation of skills to extract the necessary information from the printed text. The proposed methods of teaching can increase the level of motivation of reading in Russian in the Chinese audience. We present the data of the research, which was carried out within three years, according to the proposed principle of selection of material for reading. The data show that in a group where the principle of text selection for reading, a higher level of formation of reading, listening and speaking than in another group. The system of work with texts is consistently and specifically aimed at facilitating understanding of the content and develops the ability to operate with language material taking into account the specifics of the perception of the written text. The proposed method of learning to read allows to attract attention and raise the interest of students to the Russian language and forms the linguistic and cultural tolerance.

About the Authors

Chen Siqi
Dalian Neusoft University of Information
Russian Federation


Balzhima Bazarovna Budazhapova
Dalian Neusoft University of Information
Russian Federation


References

1. Бельдиян А.Е. О принципах отбора текстового материала при обучении русскому языку как иностранному // Наука, новые технологии и инновации. 2009. № 1-2. С. 153-157.

2. Вагнер В.Н. Лексика русского языка как иностранного и ее преподавание. М.: Флинта; Наука, 2006. 71 с.

3. Коновалова Е.Ю. Современные подходы по формированию умений чтения, фиксации и воспроизведения учебной информации // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2010. № 3. С. 67-71.

4. Лаврова О.В. Учимся читать по-русски. СПб.: Изд-во «Лема», 2015. 101 с.

5. Лю Цянь. Обучение китайских студентов-филологов устной речи с использованием материалов исторического содержания: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2015. 29 с.

6. Близнюк Е.В. Ключевые представления русской языковой картины мира в художественном тексте // Язык, культура, менталитет: проблемы изучения в иностранной аудитории: материалы 14 Междунар. науч.-практ. конф. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2015. 359 с.

7. Макарова М.Ю. Особенности изучения русской литературы в иноязычной аудитории // Русский язык и культура: теория и практика преподавания в школе и в вузе: материалы Междунар. науч.-метод. семинара, посвящ. 20-летию Румынской ассоциации преподавателей русского языка и литературы. Бухарест, 2010. С. 127-130.

8. Низкошапкина О.В. Этнометодическая система обучения чтению китайских студентов с использованием инфокоммуникационных ресурсов: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2016. 26 с.

9. Чан Динь Лам. Обучение китайских студентов за пределами Китая: проблемы и решение // Успехи современного естествознания. 2014. № 5-1. С. 170-173.


Review

For citations:


Chen Siqi , Budazhapova B.B. FEATURES OF TEACHING CHINESE STUDENTS TO READ IN RUSSIAN. Neophilology. 2018;4(14):54-59. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/2587-6953-2018-4-14-54-59

Views: 25


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)