Preview

Neophilology

Advanced search

COGNITIVE STYLES AND CRITICAL THINKING OF HUMANITARIAN SPECIALTIES STUDENTS: QUESTION OF CORRELATION

Abstract

The necessity to find the way of maximally effective use of individual cognitive resources of personality is founded. Cognitive style of concrete personality is considered as total individual-special ways of reality studying as procedural characteristics of intellectual activity. Cognitive style may be concretized in styles of information coding, in styles of information processing, styles of problem statement. Cognitive style is defined as collective term for relatively stable ways of cognitive activity, cognitive strategies, consisting in special means of information gaining and information processing and also the ways of its reproduction and means of control. The essence of cognitive styles is analyzed, the analysis of their connection with other psychological processes and phenomena is carried out. It is founded that thinking is a private manifestation of his cognitive style, as cognitive style is a subsystem of individual style of activity, reflecting its gnostic components -the ways of gaining information and information processing which are manifested in individual specifics of cognitive processes organization. The comparison of cognitive styles influence on the process of professionally oriented critical thinking of humanitarian specialties students is made. The hierarchy of characteristics of cognitive styles connection and critical thinking of humanitarian specialties students is made.

About the Authors

Lyudmila Nikolaevna Makarova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


Anna Valerevna Koroleva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. М., 2002.

2. Веккер Л.М. Психические процессы. Мышление и интеллект. Л., 1976.

3. Богоявленская Д.Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества. Ростов н/Д, 1983.

4. Холодная М.А. Когнитивные стили: О природе интеллектуального ума. М., 2002.

5. Клаус Г. Введение в дифференциальную психологию учения. М., 1987.

6. Макарова Л.Н. Критическое мышление и индивидуальный стиль деятельности преподавателя вуза: вопрос взаимосвязи // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2014. Вып. 8 (136). С. 51-59.

7. Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34-42.

8. Королева А.В. О сущности понятия «критическое мышление социального педагога» // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2010. Вып. 3 (83). С. 116-122.

9. Макарова Л.Н., Королева А.В. Характеристика проблемных зон развития критического мышления студентов гуманитарных специальностей // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2013. Т. 261. № 2. С. 103-108.

10. Ливер Б.Л. Методика индивидуализированного обучения иностранному языку с учетом влияния когнитивных стилей на процесс его усвоения: автореф. дис. … канд. пед. наук. М., 2000.


Review

For citations:


Makarova L.N., Koroleva A.V. COGNITIVE STYLES AND CRITICAL THINKING OF HUMANITARIAN SPECIALTIES STUDENTS: QUESTION OF CORRELATION. Neophilology. 2016;2(1):65-72. (In Russ.)

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)