Preview

Neophilology

Advanced search

MIRACLE-PLAY AND COMIC PLAY: NOVELLA BY M.A. BULGAKOV “THE FATAL EGGS” FROM THE POINT OF THEATRE MODERNIST GENRES OF THE FIRST THIRD OF XX CENTURY

Abstract

The poetic manner of satire novella by M.A. Bulgakov “The Fatal Eggs” is analyzed. The necessity of such analysis is caused by difficulty and richness of the text, its coding and not full cognition of its theatre basis in science, synthetic links with modern drama. The writer who was “archaist and innovative man” and connected his life with theatre every text without stage and play could not exist. The attempt to consider prose work within a framework of theatre modernist genres - symbolic “drama-miracle-play” and futuristic “comic play” is made. The parallels between the creative work of A.A. Blok, V.E. Meyerhold, V.V. Mayakovsky are drawn. The avant-garde representatives and their works are named, the generalizing cathedral-drama origin in their heritage theurgy is considered. The attention is paid to specifics of Bulgakov allusion, at satire exercise devices and caricature fluent coding and mixture of times, use of long-standing phrases in Russian and also support by merry-andrew / play actors in Ancient Rus of black faith - “peoples dual faith”. Complex method of research is caused by it. It includes historic-cultural, myth-poetic, textological and biographic approaches. Their use helps to include the novella by M.A. Bulgakov in literary process in new way, trace the way of “drama miracle-play” degeneration into miracle-play comic play” taking into consideration social problems and reformations in Russian in the first third of XX century.

About the Author

Vladimir Viktorovich Kolchanov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Иванов Вяч.И. О границах искусства // Иванов Вяч.И. Борозды и межи. М., 2007.

2. Иванов Вячеслав. Борозды и межи: опыты эстетические и критические. М., 1916. С. 119-144.

3. Грачева А.М. О невоплощенном драматургическом замысле А. Ремизова и А. Блока «Соломон и Китоврас» // Александр Блок. Исследования и материалы. СПб., 1998.

4. Булгаков М.А. Собрание сочинений: в 10 т. М., 1995. Т. 2.

5. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Парнах,_Валентин_Яковлевич (дата обращения: 12.01.2016).

6. Приходько И.С. Мифопоэтика А. Блока. Историко-культурный и мифологический комментарий к драмам и поэмам: монография. Владимир, 1994.

7. Блок А.А. Собрание сочинений: в 8 т. Москва; Ленинград, 1960.

8. Блок А.А. Собрание сочинений: в 6 т. М., 1980. Т. 2.

9. Яблоков Е.А. Мотивы прозы Михаила Булгакова. М., 1997.

10. Михаил Булгаков, Владимир Маяковский: Диалог сатириков / сост., вступ. ст., коммент. Е.А. Яблокова. М., 1994.

11. Соколов Б.В. Булгаков. Энциклопедия. М., 2005.

12. Маяковский В.В. Полное собрание сочинений: в 13 т. Т. 11. Киносценарии и пьесы 1926-1930. М., 1958.

13. Угрюмов А.И., Коровин В.П. На льдине к Северному полюсу. История полярных дрейфующих станций. СПб., 2004.

14. Мандельштам О.Э. Шум времени: Стихи, проза. Иркутск, 1991. С. 183-184.

15. Белкин А.А. Русские скоморохи. М., 1975.

16. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Государственная_Третьяковская_галерея (дата обращения: 12.01.2016).

17. Белый А. Фридрих Ницше // Белый Андрей. Символизм как миропонимание. М., 1994.

18. Письма Н.А. Клюева к А. Блоку. Вступит. ст., публ. и коммент. К.М. Азадовского // Александр Блок. Новые материалы и исследования (Литературное наследство. Т. 92: В пяти книгах. Кн. четвертая). М., 1980. С. 445-450.

19. Пришвин М.М. Собрание сочинений: в 8 т. М., 1982. Т. 1.

20. Езеров А. Христианский коммунизм епископа Михаила (Семенова). URL: http://starover. ucoz.ru/publ/2-1-0-26 (дата обращения: 12.01.2016).

21. Эткинд А. ХЛЫСТ (Секты, литература и революция). М., 1998. С. 8-10.

22. Колчанов В.В. Поэтика мистерии в творчестве М.А. Булгакова. Тамбов, 2013. С. 11-29.


Review

For citations:


Kolchanov V.V. MIRACLE-PLAY AND COMIC PLAY: NOVELLA BY M.A. BULGAKOV “THE FATAL EGGS” FROM THE POINT OF THEATRE MODERNIST GENRES OF THE FIRST THIRD OF XX CENTURY. Neophilology. 2016;2(2):53-65. (In Russ.)

Views: 5


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)