Preview

Neophilology

Advanced search

A ‘SCIENCE AND ART’ CONCEPT IN ARTISTIC-DISCURSIVE FIELD OF COMMUNICATIVE-SYNTACTICAL STRUCTURE OF E.I. ZAMYATIN’S “WE” NOVEL

https://doi.org/ 10.20310/2587-6953-2018-4-14-44-53

Abstract

The research, carried out in the aspect of discursive approach to literary text - E.I. Zamyatin’s “We” novel, is dedicated to ‘SCIENCE AND ART’ theme with a purpose to demonstrate into One State some interest in scientific attainments in the absence of interest in art, with its powerful creative energy. An idea of processual significance of ‘ART’ concept in its special form ‘SCIENCE AND ART’ is being evolved. E.I. Zamyatin’s novel is interpreted as unique artistic composition of the author himself and fictional co-author D-503. For the former “We” is a universe, for the latter “we” are numbers of One State. The novel has become a unique semiotic and symbolic structure, which consists of the union of the two creators: the real writer (E.I. Zamyatin) and the narrator D-503 created by him. Mental and communicative connection is constructed between the real and the fictional author throughout the novel. The problem of internal connection between the author and the narrator (D-503) correlates with the text modus according to famous Swiss philologist Ch. Bally. Zamyatin’s “We” marks specifically the integration of science and ‘ART’ due to ‘CREATIVE’ quality which is inherent by both of them as a persistent need of human’s gnoseological nature.

About the Author

Veronika Pavlovna Hredel
Herzen State Pedagogical University of Russia
Russian Federation


References

1. Григорьев A.A. Взгляд на русскую литературу со смерти Пушкина. Статья первая. Пушкин - Грибоедов - Гоголь - Лермонтов // Григорьев A.A. Апология почвенничества / сост. и комм. А.В. Белова. М.: Ин-т русской цивилизации, 2008.

2. Парамонов Б.М. Пушкин - наше ничто // Звезда. 1999. № 6.

3. Чернейко Ю.Д. Гештальтная структура абстрактного имени // НДВШ - филологические науки. 1995. № 4. С. 73-83.

4. Падучева Е.В. Семантические исследования (Семантика времени и вида в русском языке; Семантика нарратива). М.: Школа «Языки русской культуры», 1996. 464 с.

5. Хатямова М.А. «Мы» Е.И. Замятина как метароман // Культура и текст. 2005. № 9. С. 136-144.

6. Лефевр Ф. Один час с Замятиным, кораблестроителем, прозаиком и драматургом // Замятин Е.И. Я боюсь. Литературная критика. Публицистика. Воспоминания. М.: Наследие, 1999. С. 257-262.

7. Шпак В.Г. Синтетизм в системе художественного мышления Е.И. Замятина: дис.. канд. филол. наук. Самара, 2001. 196 с.

8. Крон А. Заметки писателя // Литературная Москва. М., 1956. Т. 2. С. 780-790.

9. Куртис Дж. Исследования романа «Мы» за рубежом // Евгений Замятин. «Мы»: Текст и материалы к творческой истории романа. СПб.: Изд. дом «Мiръ», 2011. С. 535-563.

10. Фигуровский Н.Н. К вопросу о жанровых особенностях романа Е.И. Замятина «Мы» // Вестник Московского университета. Серия 9. Филология. 1996. № 2. С. 18-25.

11. Абдусамедов А.И., Алейник Р.М., Алиева Б.А. и др. Атеистический словарь / под общ. ред. М.П. Новикова. М.: Политиздат, 1986. 512 с.

12. Сухих И.Н. О городе солнца, еретиках, энтропии и последней революции (1920. «Мы» Е. Замятина) // Двадцать книг 20 века: Эссе. СПб.: Паритет, 2004. С. 70-98.

13. Борода Е.В. Проза Е.И. Замятина: поэтика конфликта в замкнутом пространстве: дис.. канд. филол. наук. Тамбов, 2003.

14. Иванов В.В. Актовые лекции в Международном университете в Москве. М.: Изд. дом Междунар. ун-та в Москве, 2014. 100 с.

15. Балли Ш. Общая лингвистика и вопросы французского языка. М.: Изд-во иностр. лит., 1955. 416 с.

16. Хардер П. Язык, языки и языковое взаимодействие: к вопросу об объекте (объектах) лингвистического описания // Когнитивные исследования языка. 2016. Вып. 24. С. 666-684.

17. Болдырев Н.Н. Роль языка в структурировании сознания // Когнитивные исследования языка. 2015. Вып. 22. С. 34-39.

18. Караулов Ю.Н., Сорокин Ю.А., Тарасов Е.Ф., Уфимцева Н.В., Черкасова Г.А. Русский ассоциативный словарь. Кн. 3. Прямой словарь: от стимула к реакции. Ассоциативный тезаурус современного русского языка. Ч. 2. М.: ИРЯ РАН, 1996. 212 с.

19. Хойсингтон С.С. Присутствие Пушкина в романе Замятина «Мы» // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 1999. Вып. 2. С. 14-22.

20. Белковский С. Высоцкий и Пушкин // Новая газета. 2018. 26 янв.

21. Замятин Е.И. Пушкин // Замятин Е.И. Собрание сочинений: в 5 т. Т. 4. Беседы еретика. М.: «Дмитрий Сечин»; «Республика», 2010.

22. Хатямова М.А. Искусство как должное в романе Е. Замятина «Мы» // Русская литература в 20 веке: имена, проблемы, культурный диалог: сб. ст. Томск: Нац. исслед. Томск. гос. ун-т, 2006. С. 7-26.

23. Толковый словарь русского языка / под ред. Д.Н. Ушакова. М.: Гос. изд-во иностр. и нац. словарей, 1939. Т. 3. 1424 с.

24. Вежбицка А. Речевые акты // Новое в зарубежной лингвистике: Вып. 16. Лингвистическая прагматика / сост. и вступ. ст. Н.Д. Арутюновой, Е.В. Падучевой. М.: Прогресс, 1985. С. 251-275.

25. Шевлякова Л.Р. Ритм орнаментальной прозы (на материале произведений Е.И. Замятина): автореф. дис.. канд. филол. наук. Алматы, 2007.

26. Любимова М.Ю. Биография Е.И. Замятина: Источники для реконструкции // Евгений Замятин и культура 20 века. Исследования и публикации. СПб.: Изд-во РНБ, 2002. С. 8-36.


Review

For citations:


Hredel V.P. A ‘SCIENCE AND ART’ CONCEPT IN ARTISTIC-DISCURSIVE FIELD OF COMMUNICATIVE-SYNTACTICAL STRUCTURE OF E.I. ZAMYATIN’S “WE” NOVEL. Neophilology. 2018;4(14):44-53. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/2587-6953-2018-4-14-44-53

Views: 46


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-6953 (Print)
ISSN 2782-5868 (Online)